Kwaliteit binnen PlusZorg
Bij PlusZorg vinden we de kwaliteit van zorg erg belangrijk. We werken daarom gestructureerd aan kwaliteit van zorg en aan een juiste bedrijfsvoering. Dit doen wij onder andere door de cliënttevredenheid, klachten en incidentmeldingen bij te houden en te analyseren.
Op deze pagina leest u daar meer over.
Ziet u mogelijkheden voor ons om onze kwaliteit nog verder te verbeteren? Of heeft u suggesties? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar kwaliteit@pluszorg.nl.
Cliënttevredenheid
Ons kwaliteitsbeleid is erop gericht om optimaal aan te sluiten bij de wensen en verwachtingen van onze cliënten en hun naasten. Een belangrijke indicator hierbij is de cliënttevredenheid. Deze meten we bij elke cliënt of bij de naaste van de cliënt. Krijgt u persoonlijke thuisbegeleiding van Pluszorg? Dan onderzoeken we de cliënttevredenheid bij de halfjaarlijkse evaluatie en bij het beëindigen van de zorg. Bij intensieve zorg doen we dit na het beëindigen van de zorg. U krijgt dan een tevredenheidskaartje thuisgestuurd.
Onze cliënttevredenheid is gelukkig hoog. In 2023 scoorde PlusZorg gemiddeld een 9,1 met een aanbevelingsscore (NPS) van 76.
Intern auditteam
Wij werken ook met een intern auditteam. Dit team onderzoekt in hoeverre we binnen PlusZorg werken volgens de regels en afspraken van ons werkveld en kijkt waar we nog kunnen verbeteren. Dit team werkt op basis van een jaarplan. De resultaten van de audits worden verwerkt in een verbeterplan.
Certificaat kwaliteit
PlusZorg beschikt ook over het ISO 9001 certificaat. Dit is een internationaal erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement. Dit certificaat is een belangrijke maatstaf voor transparantie en betrouwbaarheid.
Elk jaar worden wij opnieuw getoetst en wordt het certificaat verlengd. In april 2024 is het certificaat opnieuw afgegeven.

Kwaliteitskompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’
Per 1 juli 2024 is het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ in werking getreden. In dit kwaliteitskompas staan afspraken over wat cliënten van de langdurige zorg mogen verwachten. Ook staan er richtlijnen in over de kwaliteit van het welbevinden van mensen met een zorgvraag thuis, in de wijk of in een verpleeghuis. Meer informatie over het Generiek kompas leest u hier.
Een onderdeel van het Generiek kompas is het Kwaliteitsbeeld. Dit meetinstrument geeft een terugblik, reflectie en vooruitblik van de kwaliteit binnen de organisatie. Hiervoor worden de vijf bouwstenen van het Generiek kompas gebruikt. PlusZorg gaat jaarlijks zo’n Kwaliteitsbeeld opzetten. In 2025 vindt u hier het eerste Kwaliteitsbeeld.
Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland
Naast dit Generiek kompas werkt PlusZorg volgens het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland. Dit document beschrijft wat we onder goede palliatieve zorg verstaan. Ook biedt het handvatten om een zorgbeleid te ontwikkelen wanneer er geen genezing meer mogelijk is.
Onkosten bestuurder
Naast de kwaliteit hebben we transparantie hoog in het vaandel staan. De onkosten die de bestuurder van PlusZorg (mw. drs. Th.E. Olden) maakt, zijn daarom openbaar. Hier vindt u het overzicht van het jaar 2023.